Diagnosestellen aan turboactuatoren

Een kapotte turboactuator zorgt meestal niet voor ernstige schades, maar wel voor een verlies van vermogen. De actuator bestaat uit meerdere componenten die defect kunnen gaan. Maar hoe kom je erachter welk deel kapot is? En wat zijn dan je opties?

In de Kennissessie welke elke dag plaats vindt tijdens Auto Prof – AMT Live Hardenberg beantwoord Bart Heimerink van ACtronics de volgende vragen:

  • Wat als uit je diagnose blijkt dat de elektrische turboactuator kapot is? 
  • Wat kan er intern defect raken en wat kunnen hiervan de oorzaken zijn? Hoe werkt zo’n turboactuator eigenlijk? Welke mogelijkheden heb je? 
  • En nog belangrijker: is de defecte turboactuator de oorzaak of het gevolg?

Voorbereiden op de kennissessie?

Dat kan door de ACinsight over de Hella turboactuator te lezen. “Het principe van een turbocompressor is eigenlijk heel eenvoudig, maar het is wel zo verstandig om dat brute geweld enigszins onder controle te houden. Zonder een vorm van drukregeling blijft de turbo onbeperkt lucht de motor inblazen en dit is lang niet altijd gewenst. Sterker nog, dit kan in bepaalde gevallen voor serieuze motorschade zorgen. In een ideaal scenario wil je de turbodruk eigenlijk continu aan kunnen passen aan de huidige omstandigheden. Gelukkig bestaan er turboactuatoren die deze taak inderdaad op zich kunnen nemen, maar wat doet zo’n actuator precies? En misschien nog interessanter: wat gebeurt er als zo’n turboactuator defect raakt?” schrijft ACtronics in hun ACinsight over turboactuatoren.

Kortom, kom kennis tanken tijdens de ACtronics Kennissessie! Bestel nu je gratis e-tickets voor Auto Prof - AMT Live!

Bron: https://www.amt.nl/autoprof-amtlive