Is 3D-scannen en printen de toekomst?

Onderdelen die niet meer leverbaar zijn. Voor bezitters van oldtimers ongetwijfeld een bekend feit. Nieuwe technieken als 3D-printen vormen een mogelijke oplossing voor zowel oldtimers maar ook sportauto’s. Hoe werkt het 3D-scannen en engineering van specifieke onderdelen? Maak kennis met Second2New.

Second2New is in 2016 opgericht door drie liefhebbers van oldtimerauto’s, zijnde Mike van der Meulen, Brigitte Gabel en Michel Veul. Het bedrijf richt zich op het 3D-scannen en 3D-engineeren van onderdelen voor klassieke auto’s en motorfietsen, waardoor onderdelen vervolgens kunnen worden gereproduceerd. Het doel is om ervoor te zorgen dat onderdelenvoorziening blijvend geregeld is en dat daardoor ook in de toekomst oldtimers blijvend op de weg te zien zijn.

Michel Veul: “In beginsel richten wij ons op klassieke automobielen, maar we hebben ook al reeds meerdere verzoeken gehad voor klassieke motorfietsen en andere voer- en vaartuigen waar de onderdelen schaars voor zijn.”

De werkwijze

Second2New scant de onderdelen in 3D. Dat kunnen volledige onderdelen zijn, maar ook een afgebroken onderdeel. Door 3D-engineering zorgt het bedrijf dat het onderdeel weer past op de auto en draagt zorg voor de productie van dit onderdeel. Onlangs maakte het bedrijf bladveren van composiet voor een Volvo 960. Verder werken wij samen met oldtimerclubs en met toezichthoudende instanties, om zo als oldtimerwereld er gezamenlijk voor te zorgen dat oldtimers op de weg te bewonderen blijven. Dat onderscheidt ons ook van andere partijen. Wij zijn professioneel, maar echte liefhebbers.

Kennissessie: 3D-scannen en printen als oplossing

Second2New geeft in een van de vier kennistheaters een kennissessie namens ATC. Zo laat Michel Veul de mogelijkheden van 3D-scannen, -engineering en -reproductie zien. Michel: “Er kan technologisch al veel meer dan menigeen denkt en wij geven met voorbeelden aan wat op dit moment reeds mogelijk is. Dat geldt voor 3D printen, maar ook door de combinatie van nieuwe technieken zoals het printen van een zandmal of wasmodel. Hierna kan het onderdeel gegoten worden.

Samen naar de beste oplossing

Natuurlijk kun je ook in gesprek met de specialisten van Second2New. Waar kunnen zij jou mee helpen? Ook neemt Second2New de composiet bladveer voor de Volvo 960 mee welke beschikbaar is voor productie.

Bezoek de kennissessie of de stand van Second2New, bestel nu je gratis e-tickets

Bron: https://www.amt.nl/autoprof-amtlive