Maak kennis met: Beauty Days

Beautyprofessionals maken in 2019 voor het eerst kennis met het opgefriste vakevent Beauty Days. De trotse opvolger van Vakbeurs Uiterlijke Verzorging wordt georganiseerd door de internationale beursorganisator Easyfairs. In 2016 nam het bedrijf Evenementenhal over. Easyfairs nam al hun ‘nieuwe’ titels in Nederland onder de loep en besloot in tientallen beurzen flink te investeren om ze naar een next level te brengen en ‘future-proof’ te maken. De belangrijkste uitgangspunten in dit traject zijn: kwaliteit voor kwantiteit en iedere beurs krijgt haar eigen concept op maat. Eén van de titels die in een volledig nieuw en professioneler jasje wordt gestoken is Beauty Days!

Wat heeft de overname van Evenementenhal door Easyfairs ingehouden?
Corine Visser, Event Manager Beauty Days: “Het is een strategische overname geweest om de beurzen in Nederland verder te laten groeien in kwaliteit. Easyfairs is een wereldwijde speler in het organiseren van beurzen en events. In juli 2016 nam het bedrijf Evenementenhal over, waardoor het nu de beschikking heeft over eigen beurshallen in Gorinchem, Hardenberg en Venray. In Nederland was Easyfairs al actief, zo organiseert het onder andere Dutch Comic Con in Jaarbeurs Utrecht. Het portfolio van Evenementenhal bestond uit tientallen beurzen, van een aantal is afscheid genomen. Easyfairs zag in Vakbeurs Uiterlijke Verzorging veel potentie. Daarom zijn we het traject ingestapt om deze mooie titel naar een next level te brengen.”

Beauty Days vs. Future proof
“De missie van Easyfairs is ‘Visit the future’. Dat geldt ook voor Beauty Days. Daarom hebben we onszelf de vraag gesteld: was Vakbeurs Uiterlijke Verzorging future proof? Hierdoor kwamen we bijvoorbeeld tot de conclusie dat de naam en het concept niet helemaal meer van deze tijd waren en dat het niet voldoende aansloot op de behoeften en wensen van bezoekers en exposanten. Alles mocht wel wat meer ‘Beauty’ uitstralen, kregen we regelmatig te horen. In het begin van de zomer van 2018 hebben we onze nieuwe naam Beauty Days bekend gemaakt. De naam zegt precies wat het is en we hebben het concept hier en daar aangepast om een professionaliseringsslag te maken. Naast de naamswijziging hebben we direct van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de huisstijl compleet op te frissen. Dat is toch het visitekaartje van de beurs.”

Wat is er nu precies veranderd?
“Alles valt en staat nu met kwaliteit. Elke keuze die we hebben gemaakt of gaan maken voor het nieuwe concept Beauty Days is gebaseerd op kwaliteit. Om dit te kunnen bewerkstelligen hebben we een strikt toegangsbeleid voor bezoekers. Dat betekent dat alleen professionals (vanaf 16 jaar) de beurs kunnen bezoeken. Daarnaast hebben we gekozen om kwalitatief goede catering aan te bieden tegen een aantrekkelijk tarief in plaats van allerlei uiteenlopende (snack)gerechten gratis aan te bieden. Natuurlijk zijn we nog steeds het laagdrempelige event wat men van ons gewend is en staat gastvrijheid centraal. Dat zijn onze onderscheidende kenmerken, die waarborgen we juist. Zo krijgt elke beautyprofessional nog steeds dat lekkere kopje koffie van ons cadeau. Om de dag goed te beginnen, maar ook om tussendoor even op adem te komen van een enerverende beursdag. En we merken dat deze nieuwe ingeslagen weg ook nieuwe leveranciers aantrekt. Zo hebben we al ruim 60 inschrijvingen voor Beauty Days in Gorinchem, terwijl de beurs plaatsvindt over 3,5 maand!”

Wat betekenen de veranderingen voor exposanten en bezoekers?
“Enerzijds betekent dit dus meer en nieuwe leveranciers, waardoor we als beautybeurs gaan groeien en anderzijds trekken we meer en kwalitatief betere bezoekers aan die op hun beurt ook een beter beursbezoek ervaren. Het is een win-winsituatie voor beide doelgroepen.”

Wat is er te vinden op Beauty Days?
“Een beurs ‘future proof’ maken betekent niet alleen dat er voldoende aanbod is van leveranciers, groothandels en fabrikanten uit de beautybranche, maar dat dit aanbod ook evenredig verdeeld is over de bezoekers die Beauty Days bezoeken. Dit zijn schoonheidsspecialisten, nagelstylisten, pedicures, masseurs en visagisten uit heel Nederland. Voor een schoonheidsspecialiste moet er dus evenveel te vinden zijn als voor een nagelstyliste.”

Visser vervolgt: “Maar bij ‘future proof’ hoort ook kennis en inspiratie. Wij zijn nu in gesprek met meerdere bezoekers om te peilen waar hun interesses liggen. Zijn dit onderwerpen op het gebied van ondernemerschap, personeel of hygiëne? Wat voor tips & tricks willen ze krijgen en belangrijker nog: van wie? Wat zijn de trends voor 2019? Op dit moment brengen wij deze antwoorden in kaart en bieden straks een interessant en kwalitatief programma aan voor iedere beautyprofessional.”

En hoe zit het met Gorinchem versus Hardenberg?
“Beauty Days vindt plaats op 19, 20 en 21 januari 2019 in Gorinchem. Een ideaal inkoopmoment voor de beautyprofessional om na de drukke feestdagen haar inkopen te doen en zich te laten inspireren voor het nieuwe seizoen. Naast een landelijk event in Gorinchem vindt er ook in Hardenberg een Beauty Days plaats. Op 18 en 19 mei 2019 (twee dagen in plaats van drie) bieden we een iets kleinere versie van Beauty Days aan. Wat leuk is om te zien aan onze bezoekersstatistieken: we zien steeds meer bezoekers vanuit het hele land die ook de beautybeurs in Hardenberg bezoeken. Ze zien de maand mei als een geschikt tweede inkoopmoment.”

Waar kunnen beautyprofessionals meer informatie vinden?
“Op de website www.beauty-days.nl kunnen zowel exposanten als bezoekers de voorlopige deelnemers zien. Voor geïnteresseerden die meer willen weten of ook een plek willen vastleggen op Beauty Days kunnen ze contact opnemen met Sanne Staal via sanne.staal@easyfairs.com of telefonisch via 0183-680607.”