Geurmarketing

Mensen die mij kennen weten dat marketing mijn 'middle name' is en daar de roots ook liggen. Deze zondag wil ik het met jullie hebben over geurmarketing. Wat is dit nu eigenlijk en is dit ook iets voor bij jou in de salon? Laat ik starten met uit te leggen wat het is.

HET IS WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN
Dat geurmarketing heel effectief is. Geur vebetert de omgeving en verhoogt een sfeer waardoor een klant zich vaak beter voelt. In de marketing zijn er 4 algemene redenen die geurmarketing effectief maken.

  1. Geur staat direct in verbinding met de hersenen dus heeft een direct effect
  2. Geur is een onbewuste beinvloeder en koppelt omgeving en ervaring samen
  3. Geur roept een bepaalde emotie op en wordt vaak geassocieerd met een fijn gevoel
  4. Waardoor geur een herinnering creëert en echt voor eeuwig aan je verbonden is.

''GEUR IS HET MEEST ONDERSCHATTE ZINTUIG TER WERELD. DE INVLOED IS VEEL GROTER DAN DE MEESTE MENSEN REALISEREN''

Ik wil deze vier punten graag verder aan je uitleggen zodat je een nog beter beeld krijgt waarom geur ook in jouw salon belangrijk is.

Geur is het enige zintuig dat we niet uit kunnen zetten. De neus staat namelijk in direct contact met het deel van de hersenen dat emotie regelt. Met geurmarketing koppel je de geur van jouw salon letterlijk met de hersenen van je klant. Als je het zo bekijkt, dan is dit een toch een staaltje impactvolle marketing!

Een mooie geur maakt elke omgeving fijner en geur wordt vaak geassocieerd met een fijne ervaring. Het mooie van geurmarketing is dat de klant er eigenlijk helemaal niks van merkt, terwijl het toch effectief werkt! De klant voelt zich vaak extra lekker, relaxt meer en staat meer open voor jouw suggestie en / of argumenten waardoor een verkoop in de salon veel sneller wordt gesloten. Klanten komen letterlijk in een bepaalde stemming waarin ze vaak ja zeggen. En geloof me het is echt geen trucje!

Geuren en emoties worden altijd aan elkaar gekoppeld. Een geur roept altijd een emotionele reactie op en is iets wat helemaal automatisch gebeurd. Hier hoef je echt niks voor te doen. Met deze woorden zeg ik al genoeg. Heeft jouw klant een heerlijk tijd gehad? Dan zal de klant bij het ruiken van die geur, worden herinnerd aan jouw bedrijf. Zie het als een soort logo van je bedrijf.

Je herkent het vast wel een geur die je associeert met je oma of opa of de geur van je eerste grote liefde. En wat dacht je van een geur van een mooie onvergeetelijke zomervakantie. Zo blijft dus ook de geur van jouw salon, eeuwig bij je klant hangen. Zorg dus voor een prettige en unieke ervaring!

Geurmarketing zorgt ervoor dat je écht nooit meer vergeten wordt!

Auteur: Mariska Kemper
De SlowBeauty Group